von Michael Hellmann und David Thorstad
Susan Sontag starb am 28.12.2004. Die deutsche Presse war betroffen: Europas beste Anwältin in den USA, unbequeme Mahnerin, mutig, aufrichtig, Moralistin und Ähnliches schrieb man ihr nach. Da sich die Widersprüche zwischen dem deutschen Imperialismus und seinem Hauptrivalen USA verschärfen, wird inneramerikanische Opposition hierzulande immer wieder gerne genommen, wie sich übrigens auch im Falle Michael Moore zeigt. Susan Sontag kann auch anders betrachtet werden: als selbstgerechte, eitle, klarem Denken abgeneigte Parteigängerin des US-Imperialismus.
Zur Illustration mögen folgende Punkte dienen: 1964 schrieb sie in Notes on Camp: „Camp ist eine Frau, die in einem Kleid aus 3 Millionen Federn herumläuft." In Wirklichkeit ist Camp wohl eher ein Mann, der solches tut. „Ich nenne mich gerne die weltgrößte Germanistin, die kein Deutsch spricht", sagte sie im vergangenen Jahr (2003).FAZNET vom 29.12.2004
Weitere Kostproben gefällig? "Die Kamera macht jeden zum Touristen in der Wirklichkeit anderer Leute, und schließlich auch in der eigenen". „In letzter Instanz dreht sich Pornographie nicht um Sex, sondern um Tod". „Gesundheit ist eine bequeme Lüge". Diese von inhaltsleeren und absurden Aphorismen geprägte Denkungsart wandte Sontag auch auf die Politik an. 1982 erklärte sie zu den damaligen Ereignissen in Polen im New Yorker Rathaus: „Kommunismus ist Faschismus mit menschlichem Antlitz". Diese unglaubliche Beschönigung des Faschismus fand sie sicher witzig und bedeutungsvoll. 1993 reiste sie dann in Jugoslawien herum, und machte dort Propaganda für die Zerstückelung des Landes, was den Kriegsplänen der USA und Deutschlands direkt in die Hände spielte. 2004 unterzeichnete sie eine Petition an die kubanische Regierung, in der die Freilassung von 75 verhafteten Söldlingen der USA gefordert wurde.
Nun ist sie tot. Weiterhin gilt ihr Ausspruch: „...laßt nicht zu, daß wir uns gemeinsam der Dummheit ergeben" (FAZ 15.11.01)
Es folgt ein Text von David Thorstad , der sich auf eine Begebenheit von 1971 bezieht. Damals vertrat Sontag die Position, dass US-AmerikanerInnen die antischwule Politik der kubanischen Regierung nicht kritisieren dürften. Der Schriftsteller David Thorstad war in den 70er Jahren Leiter der New Yorker Gay Activists Alliance, Mitbegründer der Coalition for Lesbian and Gay Rights und der North American ManBoyLoveAssociation (NAMBLA), außerdem Mitautor von: The Early Homosexual Rights Movement (1864–1935). Lauritsen, John und David Thorstad: Die frühe Homosexuellenbewegung 1864-1935.
David Thorstads Darstellung ist zweifach einseitig: sie ist kurz, und sie ist parteiisch.
Susan Sontag (1933–2004) [ --> übersetzung/german translation]
Ever since the following incident, which occurred in 1971, if memory serves (and was reported in the Village Voice), I couldn’t get over my impression that Susan Sontag, despite being widely touted as an intellectual, had scrambled eggs for brains.
Following the Cuban regime’s arrest of Heberto Padilla and its adoption of the essentially Stalinist, as well as stupid, position that homosexuality was a "social pathology" at a "cultural congress," the Socialist Workers Party in New York held a public forum at which I was the speaker. Although the SWP was then, and still is, a fervent supporter of the Cuban Revolution, it felt the need to publicly criticize the regime’s retrograde characterization of homosexuality, which showed that it hadn’t progressed much, if at all, from the days of the UMAPs during the 1960s, when same-sexers were locked away in work camps.
The SWP itself banned homosexuals from membership until November 1970, when it junked that policy. I was on the staff of its newspaper, The Militant, and was asked to give the forum and criticize the Cubans both for their harassment of Padilla and for their Stalinist throwback condemnation of homosexual behavior.
At the time, Jean-Paul Sartre was circulating an international petition condemning the Cuban regime on these same grounds, and it had drawn considerable support among intellectuals and on the left.
The SWP hall in Lower Manhattan was packed. It included a gaggle of a dozen or so brought by Irwin Silber, then of the Guardian, and somewhat of a Stalinoid Maoid. Among those in his group was Susan Sontag.
At the outset, Silber tried to prevent me from speaking at my own forum by demanding that the audience be allowed to vote on his proposal to remove me from the platform. That ploy failed, and the forum proceeded, with a historical overview of the left and homosexuality and a sharp critique of the Cuban regime for its persecution of and anathema against homosexuality—at a congress on culture, no less.
During the discussion period, Sontag argued that Americans, who live in the "belly of the beast," had no right to criticize Cuba, even if they disagreed with its policies. So, a radical gay man, who would have run afoul of the policy himself had he lived in Cuba, was chastised by a mostly closeted lesbian for voicing criticisms of the regime that would not have been allowed inside Cuba. Sontag further stated that she had just called Sartre to withdraw her name from his petition. Apparently, she had been shown the light by Silber and agreed that as an American, her role was to support the Cuban regime no matter what. Elaborating on her phone call to Sartre, she added that after she told him to take her name off the petition, "You know what he did? He hung up the phone on me!" The audience erupted in applause—for Sartre.
Sontag’s later services to U.S. imperialism (in Sarajevo, for instance, during the Clinton administration’s attacks on Serbia), while superficially contrasting with her position more than three decades ago, reflected more of the same kind of mushy-headedness. Such were the limitations of this overrated "intellectual."
[ --> dikussion ]
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